GDPR-policy för Vården i Centrum AB
Uppdaterad: 2024-09-18
Introduktion
Välkommen till Vården i Centrum AB:s digitala vårdmötesapp (hädanefter kallad “Appen”). Vården i Centrum AB (“vi”, “oss”, “vårt”) är engagerade i att skydda och respektera din integritet i enlighet med Dataskyddsförordningen (GDPR). Denna policy förklarar hur vi samlar in, använder, delar och skyddar personuppgifter när du använder vår App för att delta i digitala vårdmöten.
Vem ansvarar för dina personuppgifter?
Vården i Centrum AB, organisationsnummer [org.nr], är personuppgiftsansvarig för de uppgifter som behandlas genom Appen.
Vilka personuppgifter samlar vi in?
När du använder vår App för att boka eller delta i digitala vårdmöten kan vi samla in följande personuppgifter:
- Identifikationsuppgifter: namn, personnummer.
- Kontaktuppgifter: e-postadress, telefonnummer.
- Hälsoinformation: medicinsk historia, symptom, medicinska bilder eller andra hälsodata som du eller din vårdgivare delar i Appen.
- Teknisk information: IP-adress, enhetsinformation (som typ av enhet och operativsystem), användning av Appen.
Hur vi använder dina personuppgifter
Vi använder de uppgifter som samlas in för att:
- Tillhandahålla och underlätta digitala vårdmöten.
- Identifiera dig för att säkerställa att vi kommunicerar med rätt person.
- Hantera dina vårdmöten, skicka påminnelser och uppdateringar.
- Förbättra Appens funktioner och användarupplevelse.
- Uppfylla lagkrav, inklusive hälso- och sjukvårdsrelaterade förpliktelser.
Rättslig grund för behandling
Behandlingen av dina personuppgifter sker på följande grunder:
- Samtycke: När du bokar och använder vår tjänst ger du ditt uttryckliga samtycke till att vi behandlar dina personuppgifter.
- Avtal: Vi behöver behandla dina uppgifter för att fullgöra avtalet om vårdmötet.
- Rättslig förpliktelse: Vi kan behöva behandla vissa uppgifter enligt svensk lagstiftning, exempelvis i enlighet med hälso- och sjukvårdslagen.
Delning av personuppgifter
Vi delar inte dina personuppgifter med tredje part, förutom:
- Med vårdpersonal som är nödvändig för att genomföra ditt vårdmöte.
- Med IT-leverantörer som tillhandahåller hosting och support för Appen, under förutsättning att de följer dataskyddsregler.
- Om vi är skyldiga att lämna ut uppgifter enligt lag eller en rättslig process.
Lagring av personuppgifter
Vi lagrar dina personuppgifter så länge som det är nödvändigt för att uppfylla de syften som anges i denna policy eller så länge som lagen kräver. Hälsouppgifter lagras enligt tillämpliga regler och förordningar för vårddata.
Dina rättigheter
Som registrerad har du följande rättigheter:
- Rätt till tillgång: Du har rätt att begära tillgång till de personuppgifter vi har om dig.
- Rätt till rättelse: Du kan begära att dina uppgifter rättas om de är felaktiga eller ofullständiga.
- Rätt till radering: I vissa fall kan du begära att vi raderar dina personuppgifter.
- Rätt till begränsning av behandling: Du kan begära att vi begränsar behandlingen av dina personuppgifter under vissa omständigheter.
- Rätt till dataportabilitet: Du har rätt att få dina personuppgifter överförda till en annan tjänst i ett strukturerat, maskinläsbart format.
- Rätt att återkalla samtycke: Om vår behandling grundar sig på ditt samtycke har du rätt att återkalla detta när som helst.
Säkerhet
Vi vidtar lämpliga tekniska och organisatoriska åtgärder för att skydda dina personuppgifter från obehörig åtkomst, ändring, spridning eller förstörelse.
Kontakta oss
Om du har frågor om denna policy eller hur vi hanterar dina personuppgifter, vänligen kontakta oss på:
Vården i Centrum AB
E-post: info@vardenicentrum.com
Telefon: +46 8 544 811 00
Adress: Lejonstigen 4, 181 32, Lidingö
Om du anser att vi har brutit mot gällande dataskyddsregler har du rätt att lämna in ett klagomål till Integritetsskyddsmyndigheten (IMY).
Observera att denna policy kan uppdateras från tid till annan.