Videobesök
På Vården i Centrum erbjuder vi möjligheten till videobesök, vilket gör det enklare för Dig att få den vård Du behöver, var Du än befinner dig.
Med våra videobesök kan Du snabbt och säkert komma i kontakt med våra läkare och vårdpersonal via Din surfplatta eller mobiltelefon.
Alla våra digitala möten sker genom en säker och krypterad plattform som skyddar Din integritet och Dina personuppgifter. Samma patientavgift gäller som vid fysiska besök på vårdcentralen.
För att kunna genomföra ett videomöte behöver Du installera vår app Vården i Centrum på Din mobiltelefon eller surfplatta. Appen stödjer både smartphone och surfplatta.
Hur du installerar appen Vården i Centrum
- Om Du har en Apple-telefon ladda ner appen Vården i Centrum här.
- Har Du en Android-telefon – ladda ner appen Vården i Centrum här.
- Logga in i appen med mobilt BankID.
- Godkänn att Appen ”Vården i Centrum” får tillgång till kamera, mikrofon och notiser i Din telefon.
Så går det till
- Du loggar in säkert med Ditt mobila BankID.
- När vi kommit överens om tidpunkt, skapar vi ett ärende för videobesök till dig. Du får en notis i ”Vården i Centrum”-appen.
- När det är dags för videomötet ringer vi upp Dig på Din mobiltelefon – Du behöver inte ha vår app igång för att kunna svara.
Om Du får problem med användandet av appen så se felsökningstipsen nedan.
Tips
- För en större bild – vrid på telefonen till horisontalläge.
- Se till att Du är på en plats med god ljussättning.
- Glöm inte att godkänna att vår App får tillgång till ljud, bild och mikrofon i Din telefon.
Felsökning
Här har vi lösningar på de vanligaste problemen som kan uppstå. Tänk på att videosamtalet sker över internet och tillgång till ett stabilt nätverk eller 3G/4G är nödvändigt.
Problem
Inkommande samtal visas inte i patientens telefon.
Problem: Vårdgivaren försöker starta ett videosamtal men inget inkommande samtal syns i patientens telefon.
Lösning 1: Prova att stänga av WiFi
- Stäng av WiFi på telefonen så att samtalet istället kopplas upp till 3G/4G. Vissa typer av WiFi släpper inte igenom / försämrar IP-trafiken som krävs för samtalet.
- Stäng av och starta om appen. Säkerställ att Du verkligen stänger av appen och inte bara loggar ut.
- Vårdgivare initierar samtal på nytt.
Lösning 2: Logga in i appen
- Om ovanstående lösning inte fungerar, logga in i appen.
- Vårdgivare initierar samtal på nytt.