Videobesök

På Vården i Centrum erbjuder vi möjligheten till videobesök, vilket gör det enklare för Dig att få den vård Du behöver, var Du än befinner dig.

Med våra videobesök kan Du snabbt och säkert komma i kontakt med våra läkare och vårdpersonal via Din surfplatta eller mobiltelefon.

Alla våra digitala möten sker genom en säker och krypterad plattform som skyddar Din integritet och Dina personuppgifter. Samma patientavgift gäller som vid fysiska besök på vårdcentralen.

Appikon: Vården i Centrum

För att kunna genomföra ett videomöte behöver Du installera vår app Vården i Centrum på Din mobiltelefon eller surfplatta. Appen stödjer både smartphone och surfplatta.

Hur du installerar appen Vården i Centrum

Så går det till

  • Du loggar in säkert med Ditt mobila BankID.  
  • När vi kommit överens om tidpunkt, skapar vi ett ärende för videobesök till dig. Du får en notis i ”Vården i Centrum”-appen.
  • När det är dags för videomötet ringer vi upp Dig på Din mobiltelefon – Du behöver inte ha vår app igång för att kunna svara.

Om Du får problem med användandet av appen så se felsökningstipsen nedan.

Tips

  • För en större bild – vrid på telefonen till horisontalläge.
  • Se till att Du är på en plats med god ljussättning.
  • Glöm inte att godkänna att vår App får tillgång till ljud, bild och mikrofon i Din telefon.

Felsökning

Här har vi lösningar på de vanligaste problemen som kan uppstå. Tänk på att videosamtalet sker över internet och tillgång till ett stabilt nätverk eller 3G/4G är nödvändigt.

Problem

Inkommande samtal visas inte i patientens telefon.

Problem: Vårdgivaren försöker starta ett videosamtal men inget inkommande samtal syns i patientens telefon.

Lösning 1: Prova att stänga av WiFi

  • Stäng av WiFi på telefonen så att samtalet istället kopplas upp till 3G/4G. Vissa typer av WiFi släpper inte igenom / försämrar IP-trafiken som krävs för samtalet.
  • Stäng av och starta om appen. Säkerställ att Du verkligen stänger av appen och inte bara loggar ut.
  • Vårdgivare initierar samtal på nytt.

Lösning 2: Logga in i appen

  • Om ovanstående lösning inte fungerar, logga in i appen.
  • Vårdgivare initierar samtal på nytt.

1177.se

Via 1177.se har Du enkel tillgång till vård och medicinsk rådgivning, oavsett var Du befinner Dig. 1177.se är en kostnadsfri tjänst som hjälper Dig med att hitta information om hälsa och sjukdomar till att kontakta Vården i Centrum direkt.

1177 nås på telefon 1177 för rådgivning eller via 1177.se. Genom att logga in med Bank-ID kan Du nå flertalet digitala vårdtjänster. Du kan exempelvis skicka meddelande till Vården i Centrum, be om receptförnyelse, avboka tid, se bokade tider eller lista Dig på vårdcentralen.

Vad kan du göra på 1177 Vårdguiden?

  • Söka information:1177.se hittar du tillförlitlig information om sjukdomar, symtom och behandlingar. Du kan också läsa råd om hur du själv kan hantera vanliga besvär.

  • Kontakta oss: Genom att logga in på 1177.se kan Du enkelt komma i kontakt med oss på Vården i Centrum. Här kan Du se Dina bokade tider avboka besök, förnya recept och få svar på Dina frågor.

  • Se Dina journaler: Du kan läsa Din journal och se provsvar direkt via 1177.se. Detta ger Dig en tydlig överblick över Din vårdhistorik och Dina pågående behandlingar.

Säker och trygg tjänst

All kommunikation via 1177.se är säker, och Dina personuppgifter skyddas genom inloggning med e-legitimation.

Recept

Du som är patient hos oss kan förnya recept genom att kontakta mottagningen. Recept skickas elektroniskt och kan hämtas efter tre arbetsdagar på valfritt apotek.

Om Du tidigare har fått ett recept utskrivet hos oss och behöver förnya det, finns det flera sätt att gå tillväga.

Så här gör Du

  • Via 1177.se: Du kan enkelt logga in på 1177.se och begära förnyelse av Ditt recept. Det är ett tryggt och säkert sätt att hantera Dina receptärenden när det passar Dig.

  • Via telefon: Ring oss på 08–544 811 00 så hjälper vår personal Dig med att förnya Ditt recept. Vår telefon är öppen vardagar 07.00 – 17.00.

Viktigt att tänka på

  • Receptförnyelse utan läkarbesök gäller endast om Du redan fått läkemedlet utskrivet av våra läkare och om det inte har gått för lång tid sedan Din senaste bedömning.

  • Vissa läkemedel kräver en läkarbedömning innan de kan förnyas. Om så är fallet, kontaktar vi Dig för att boka en tid.

Vi strävar efter att ge Dig snabb service, men vi råder ändå att vara i god tid när det gäller förnyelse av recept.